Het ideale Adwords budget voor een kmo

 

Over hoe uw kmo Adwords budget perfect beheersen

 

Af en toe vragen onze klanten ons; hoeveel moeten wij nu maandelijks spenderen aan Adwords als kmo?

Het makkelijkste antwoord is zoals bij zoveel zaken; dat hangt er van af.
Maar van wat hangt het dan effectief zoal af?

Wij zetten even wat zaken op een rijtje voor uw kmo Adwords budget en hoe u het perfect kan bepalen.

 

Stap 1: bekijk uw product en doelgroep

Het ideale Adwords budget voor kmo begint met een goede kennis van uw product en doelgroep.

Want enkel zo weet u hoe uw klanten op zoek gaan naar uw producten.
Die termen, of zogenaamde zoektermen, kunnen zeer algemeen en zeer specifiek zijn.

Weet u niet hoe uw klanten zoeken naar uw producten? Vraag het eens aan uw collega’s, werknemers, vrienden of kennissen.
Laat ze elk een tiental woorden opschrijven hoe zij op zoek zouden gaan naar uw  product of dienst.

Volgende stap is kijken hoe deze zaken ‘scoren’ in Google alvorens u ze opneemt in uw kmo Adwords budget.
Dat kan u eenvoudig doen op de website van Google Keyword Planner.

Deze geeft weer hoeveel keer er maandelijks gemiddeld op gezocht wordt en wat Google voorstelt als Cost Per Click.

  • Is deze cpc hoog (meer dan 2 euro), dan mag u rekenen op veel concurrentie
  • Is de cpc laag of staan er streepjes; dan kijk je beter naar het bereik.
    • is dat laag, dan zegt Google eigenlijk, hier zoekt niemand op.

U maakt dus best een mooie lijst van woorden waar er wel degelijk naar gezocht wordt.
Opgepast; woordgroepen hoeft u niet te maken, in Adwords kan u eenvoudig deze optie selecteren.

 

Stap 2: bekijk uw markt voor uw kmo Adwords budget

Nu u weet hoe mensen zoeken naar uw product, is het tijd voor de volgende stap in uw kmo Adwords budget.

Hierbij stellen wij voor om eens al je ‘business’ goed te bekijken.

  • Hoe komen mijn prospecten bij mij?
  • Heb ik zware concurrentie en hoe krijgen die hun contacten?
    • dat kan u nagaan door bv. te vragen aan uw prospecten als ze contact hebben opgenomen met ‘concullega’s’ en hoe ze die gevonden hebben.
  • Wat is de aard van mijn product of dienst?
  • Hoe is mijn marketing afgestemd?

Als je merkt dat veel van je business komt via online kanalen en uw product zich er perfect toe leent, dan geeft u dit beter een positieve wending in uw kmo Adwords budget.

Is het eerder andersom, dan kan u minder geld spenderen aan uw kmo Adwords budget.
Helemaal niets doen? Dat raden wij af.

 

Stap 3: Bepaal uw eigen kmo Adwords budget

Laatste stap in het proces en misschien wel de moeilijkste stap.
Hoeveel geld geeft u het best uit aan uw eigen kmo Adwords budget.

Als u weet:

  • Wat uw gemiddelde cost per click is
  • Hoeveel leads u krijgt via de website
  • Wat uw totaal marketingbudget is
  • Welke omzet u voor ogen houdt.

Dan kan u makkelijk een afweging maken hoeveel u zelf moet uitgeven.

Neem nu dat bv. een cpc € 2,37 kost en u gemiddeld 5 aanvragen per week krijgt.
Uw marketingbudget is € 1.000 per week en u heeft gerekend dat u minstens 30 nieuwe klanten per maand moet maken. 

Dan kan u gerust stellen dat uw kmo Adwords budget rond de € 625 per maand kan zijn. 

Hou wel rekening dat niet elke bezoeker via uw kmo Adwords budget direct een aanvraag zal doen op uw website.
Wij hebben dit ingecalculeerd in ons voorbeeld.

Afhankelijk van uw kwaliteit van landingspagina, uw concurrenten en algemeen zoekgedrag zal uw cost per conversie (dus wat u effectief betaalt per aanvraag) hoger of lager zijn.

 

Belangrijk om weten

Het grote voordeel aan Google Adwords is dat u kan meten, meten en nog eens meten.

Een kmo Adwords budget kan u elke dag bekijken en aanpassen.
Bovendien is Google een goede raadgever en beschikt over analyses die u direct een stap verder helpen.

Geen idee wat uw ideale kmo Adwords budget kan zijn?



Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten